onsdag 8 maj 2013

CANCERSJUKDOM, FÖRFATTARSKAP OCH BLOGGANDE


Det var en fantastisk upplevelse att få se och lyssna på Kristian Gidlund i ett tv-program för någon vecka sedan. Vill du läsa mer om honom, sjukdom, författarskap och bloggande kan du ta del av en artikel som publicerats i tidningen Expressen:


Kristians blogg “I kroppen min” hittar du på följande länk:


Språket och konsten som uttrycksform och bemästringsstrategi är något som är både viktigt och intressant. I mitten av 1990-talet intervjuade jag personer som drabbats av svåra trafikskador i Finland och i Sverige. Några av de jag mötte använde antingen skrivandet eller konsten som bemästringsstrategi och sätt för att sätta ord på känslor och livsomställningar. Många ville sätta ord på sina tankar om den traumatiska händelsen, förlusten och livsomställningen. För en del blev skrivandet en ny lunga. Livsberättelser och dikter blev en del av min materialinsamling som forskare. Du hittar flera av dikterna i boken “Förmåga till välfärd. Trafikskadades upplevelser och liv – ett drama om bemästring” (1998, Stockholm: Bokförlaget T. Fischer & Co) som är min doktorsavhandling.

Mer information om journaliststipendiet finns också på CTRF:s hemsida:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar