måndag 14 juni 2010

Tillgängligheten som försvinner

Jag är på väg till mitt arbete och tittar ned i asfalten när jag promenerar på en gata i Göteborg. Det är bara en av de gator i mängden som jag promenerar längs med varje dag. Genom att titta ned i marken kan man också göra upptäckter. Titta på bilden härintill som föreställer en markering på en gångbana. Markeringarna slits och allt mer av gångtrafikanterna på bilden försvinner. Vi ser också markeringarna på övergångsställena som försvinner allt mer medan den nöts bort. När man besöker ett sjukhus kan man också se markeringar för trappsteg som slits bort och försvinner. Markeringarna är ju där för att skapa trygghet och säkerhet. Är det en viktig fråga att lyfta upp problemet med tillgängligheten som försvinner? De vita färgmarkeringarna i asfalten som ska visa oss fotgängarens gångbana, cykelbanan eller övergångsstället är exempel på sådant som kan försvåra eller till och med förhindra ett tillgängligt samhälle. Det är ett problem. Lätt att lösa? Jag tror det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar