onsdag 2 juni 2010

Säkert grepp - tillgängliga transporter

Att älska, att vara, att kunna.. klara av att förflytta sig från en miljö till en annan är en stor del av människans friheter. Även om kravet på mobilitet inom brukarrörelserna först vuxit sig allt starkare under senare år har längtan efter förflyttning alltid funnits hos människan. Rullstolen som hjälpmedel måste vara utrustad med bra däck som ger säkra grepp. Precis som bilen är däcken kontakten med vägytan. Tillgängliga transporter är något som ska vara uppfyllt nu under 2010. Men är det så? Kommer en person med rullstol ombord på tåget? På bussen? I morgon kan både du och jag vara användare av rullstol. En trafikolycka eller rättare sagt en krasch kan inträffa inom loppet av en sekund. Titta på bilden härintill på min blogg. Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) i Linköping gjorde för flera år sedan kraschtester med fordon som kördes in i en fast trädstam. Bilden visar resultatet då en personbil kör in i en fast trädstam i 90 km/h. Det tar bara en sekund. Vad är sannolikheten till överlevnad? Konsekvenserna av trafikolyckorna är ett av vår tids stora folkhälsoproblem och resulterar i att tusentals personer i Sverige varje år får förvärvade trafikskador av svårare natur. Hur och vad händer med deras välfärdssituationer? Att älska, att vara, att kunna... handlar då om uppnåelser och kapacitet i samhället.

3 kommentarer:

  1. Jag åker alltid elrullstol när jag lämnar lägenheten, åker färdtjänst sedan ett år tillbaka. Sist jag åkte gled rullstolen bakåt när jag skulle stå stilla. Skulle samla mig för att backa vidare på den smala rampen, vilket är svårt och otäckt bara det. Visst, jag hade gamla däck och har fått nya, men hur ska jag våga åka igen? Det är fler som har glidit, ska det får vara så precis?

    SvaraRadera
  2. Det dör dubbelt så många personer i fallolyckor än det gör i trafiken i Sverige, var tog debatten om fallolyckor vägen?

    SvaraRadera
  3. Hos oss drivs projekt mot fallolyckor. De över 67 får billigare hjälp t ex, men att det finns unga, handikappade (eller halvgamla som jag och min särbo) som kan måsta betala 180 kr för att t ex få en glödlampa bytt, det har de nog inte en tanke på att göra något åt. Ren och skär diskriminering mot handikappade! Ja, just det, kan jag anmäla sånt?

    SvaraRadera